Golden cube awards

20/02/2011

Rezultati nacionalnog stupnja natječaja za UIA Architecture & Children Golden Cubes nagrade

14. veljače 2011. dodijeljene su nacionalne hrvatske UIA Architecture & Children Golden Cubes nagrade koje će se kao hrvatske nominacije slati na međunarodni natječaj kojim se po prvi puta dodjeljuju nagrade osobama i organizacijama koje djecu i mladež educiraju u temama arhitekture, prostora, grada i baštine.

Razvijanje osviještenosti mladih o arhitekturi, gradu i održivom razvoju ključno je za razumijevanje prostornog konteksta u kojem živimo i odgajanje svijesti o potrebi aktivnog sudjelovanja u njegovom stvaranju. Prvi stupanj natječaja je u Hrvatskoj provela Hrvatska komora arhitekata.

Na natječaj su se mogli prijaviti projekti koji opisuju aktivnost koja je u tijeku ili se održala u razdoblju između 1. siječnja 2007. i 4. veljače 2011. Ocjenjivački sud u čijem su radu sudjelovali arhitekti izv. prof. Sanja Filep, Luka Korlaet i Mia Roth-Čerina, profesorica likovne kulture Gordana Košćec i povjesničarka umjetnosti Davorka Perić dodijelio je nagrade prema međunarodnim natječajnim propozicijama u dvije kategorije: nagradu za škole, te nagradu za institucije u kojoj su se mogle natjecati udruge, društva, muzeji i sl. kao i obrazovne ustanove specijalističke edukacije u području arhitekture i umjetnosti.

Pristigli projekti ocijenjeni su prema kriterijima koje je definiralo Međunarodno udruženje arhitekata (UIA), a odnosili su se na osnovni cilj i temu aktivnosti te kako ona djeci ili mladima pomaže da bolje razumiju arhitekturu i procese koji oblikuju naš izgrađeni okoliš, kako potiče društvenu osjetljivost i kritičko razmišljanje, uživa li potporu zajednice, uključuje li interdisciplinarna partnerstva, može li se dugoročno provoditi, te konačno – je li zabavna.

Nagrada za škole dodijeljena je osnovnoj školi Veli Vrh u Puli u kojoj se u suradnji sa sekcijom Djeca i arhitektura Društva arhitekata Istre provodi serija arhitektonskih radionica za djecu u šk.god. 2010/2011. Radionice namijenjene djeci u dobi od 6-14 godina vode učiteljica likovne kulture Tanja Ranić i arhitekti Marta Bognar, Dino Krizmanić, Danijela Perčić Tičić, Sara Perović, Katja Regvat, Helena Sterpin i Daniela Škandul u suradnji s ravnateljicom škole Karmen Kranjec te Margaretom Juričić, Marinom Giacchin, Markom Perčićem, Francescom Scarpom i Ednom Strenjom. Kroz školsku godinu predviđeno je održavanje 10 radionica u mjesečnom ritmu, s ciljem 'istraživanja osjetilnih fenomena kao uvoda u teme prostornog oblikovanja i osvještavanja odnosa: čovjek, njegovo tijelo kao mjera okruženja, prostor.' Metodički i tematski uvjerljivo postavljene radionice aktiviraju cjelokupan prostor škole uključujući učenike u istraživački, radni proces učenja prostornih i osjetilnih fenomena neposrednim iskustvom i eksperimentom. Teme radionica koje kreću od tjelesnog doživaljaja vodeći postupno ka konkretnijem promišljanju različitih aspekata arhitekture, prostora i grada nadovezuju se i daju osnovu razumijevanja prostornog konteksta, istovremeno tvoreći koherentan okvir na temelju kojeg se program može dugoročno implementirati u budućim školskim aktivnostima.

Nagrada za institucije dodijeljena je Udruzi bivših učenika Škole za primjenjene umjetnosti i dizajn za akciju ´U krugu škole´ koja je osmišljena i provedena u suradnji s nastavnicima i učenicima Škole za primjenjenu umjetnost i dizajn. Akciju koja je provedena u studenom 2009. osmislili su arhitekti Bernarda Cesar i Filip Pintaric te dizajnerica Kristina Volf, a u njezinoj realizaciji sudjelovalo je 55 učenika, nastavnici i osoblje škole, ali i preko 40 poslovnih prostora u Masarykovoj, Ilici, Gundulićevoj i Frankopanskoj koji su ustupili svoje izloge za izlaganje učeničkih radova. Osim neposrednog pedagoškog cilja u kojem se učenici između ostalog uče ´radu u kolektivu, odgovornosti prema vlastitom radu i radu kolega, organizacijske sposobnosti, vještine memorije prostora grada, čimbenike pod kojima se oživljuje urbani izgled grada, sposobnost primjećivanja arhitektonskih i urbanističkih specifičnosti centra grada u kojem djeluju i koji ih poziva na istraživanje´, edukativni aspekt ove akcije zahvaća mnogo širi krug. Interdisciplinarnost projekta i participacija velikog broja sudionika i javnosti adresira širok spektar tema, ne samo onih koji se izravno odnose na edukaciju mladih već i onih koji pretvaranjem dijela grada u aktivnog sudionika upozoravaju na niz problema kao što su odnos građana prema vlastitom okruženju, poznavanje vlastite graditeljske baštine, pozicija kulturnih obrazovnih institucija i kulture općenito u gradskom kontekstu i životu grada.

Dodjela nagrada, kao i izložba nacionalnih nominacija, održat će se u rujnu 2011. na 24. Kongresu UIA-u u Tokiju. Čestitamo svim nagrađenima, kao i sudionicima, na nastojanjima da djecu današnjice nauče kako biti aktivni sudionici u oblikovanju izgrađenog okoliša budućnosti.­