Golden cube awards

12/03/2014

Predstavljamo 'Prostor oko mene', dobitnika GC nagrade za tiskani medij

Arhitektonski priručnik za djecu autorica Tatjane Liktar Elez, Ivane Lukende, Kristine Careve, Ane Mrđen i Maje Dražine ilustrirala je Ana Rako

U drugom izdanju natječaja za UIA Architecture & Children Golden Cubes nagrade kojeg je proveo program Arhitektura i djeca Hrvatske komore arhitekata donesene su dvije nacionalne nagrade u dvije kategorije - za institucije i za tiskani medij. Nagrada za tiskani medij u Hrvatskoj se dodjeljuje po prvi put, i to prvom namjenskom priručniku za djecu koji ih upoznaje s elementima izgrađenog okoliša na interaktivan i pristupačan način. Knjižicu / radnu bilježnicu autorice su objavile u izdanju Sekcije mladih Društva arhitekata Zagreba, a u nastavku pročitajte integralno obrazloženje autorica.

Arhitektonski priručnik za djecu naziva "Prostor oko mene" namijenjen je djeci osnovnoškolskog uzrasta, a zamišljen je kao uvod u vrlo široku temu izgrađenog prostora i arhitekture, koja zasada nije dovoljno zastupljena tijekom osnovnoškolskog obrazovanja u Hrvatskoj. Najvažniji cilj ovog priručnika je educiranje djece (već sada korisnika a u budućnosti i mogućih investitora) o prostoru koji ih okružuje te podizanje njihove svijesti o kulturi izgrađenog okoliša.

Arhitektonski priručnik za djecu naziva „Prostor oko mene“ je podjeljen na tri teme: uvodnu temu čiji cilj je kod djece osvijestiti pojam mjerila, posebno čovjeka kao mjerila izgrađenog prostora. Nadalje su objašnjene glavne teme priručnika: interijer i eksterijer, kao dva dijela cjeline koja nas okružuje. Teme su strukturirane na način da djeca najprije razmišljaju i uočavanju njima poznate prostore, a potom im se na jednostavan način tumače neke dodatne mogućnosti sagledavanja prostora te ih se potiče da  poznato i novo naučeno kreativno upotrijebe i sami osmisle interijer i eksterijer.

Ovaj priručnik potiče djecu da primjete i artikuliraju prostor oko sebe – primjete detalje uređenja interijera, isto kao i da pokušaju shvatiti da su pojedinačne kuće, ulice i trgovi dio cjeline, koja je uređena i organizirana.

Glavne teme priručnika i svi zadaci približeni su dječjem „kutu gledanja“, kako bi osvijestili i svoje mjesto u prostoru. Također, zadaci su usmjereni da djecu zainteresiraju za aktivniju ulogu u prostoru koji svakodnevno koriste – boljim razumijevanjem okoline i pokušajem vlastitog uređenja okoline.

Teme priručnika su razložene kroz kraće tekstualne opise i niz crtačkih i analitičkih vježbi, kroz koje djeca uče i primjenjuju naučeno.

Prije izdavanja priručnika, u jesen 2013.godine, provedene su 4 radionice: u 4.i 6. razredu OŠ Trnjanska, u 7.razredu OŠ Petra Zrinskog te javna radionica u organizaciji Društva arhitekata Zagreba, na kojima su predstavljene teme i provjereni radni zadaci iz priručnika. U radionicama je ukupno sudjelovalo 80-ak djece koja su odlično prihvatila predstavljene materijale iz priručnika te s veseljem crtala i zrelo razmišljala o prostoru.

Budući da u ovom trenu ne postoje slični materijali o prostoru i arhitekturi za djecu u Hrvatskoj, smatramo da priručnik ima potencijal postati pomoćni radni materijal koji se može koristiti samostalno ili u sklopu nastave likovnog odgoja u školama. Materijali koji su korišteni u priručniku mogu se podijeliti u niz manjih cjelina, na temelju kojih se mogu organizirati i radionice za djecu. 

EDIT: Priručnik distribuira knjižara UPI2M books, i možete ga naručiti ovdje

Galerija slika